A hazai e-kereskedők beveszik a külföldi piacokat?

Tovább tart a hazai e-kereskedelem szárnyalása, de a növekedés üteme lassul. Habár az ágazat háromszoros ütemben nő a hagyományos offline kereskedelemhez mérten, illetve messze megelőzi az európai átlag növekedési ütemét, a lassulás hírét a kereskedők némi aggodalommal fogadták. Az év első hónapjaiban a szakma sokat foglalkozott a külföldi nyitás lehetőségeivel.

Noha egyáltalán nem példa nélküli a magyar webáruházak külföldi szárnypróbálgatása, egyelőre kevesen érzik elérkezettnek az időt egy ilyen lépésre. Egyes szakértői vélemények szerint a külföldi terjeszkedés olyan, mint a sport. Mindig a MOST a tökéletes időpont arra, hogy nekikezdjünk.

A Nyugat csábító, de kemény dió
A nyugati országok anyagi helyzete csábító, de a külföldi terjeszkedés megtervezése sokkal több szempont figyelembevételét igényli. A várható magas kosárérték, az erős konverziós ráta, valamint a magas vásárlási gyakoriság mindenképpen vonzóvá teszik ezeket a piacokat, de látni kell a nehézségeket is a régióval kapcsolatban.

A megszokottnál magasabb HR és logisztikai költségek mellett jelentősen nagyobb költségekkel kell számolni a vevőszerzés során is; a kattintásalapú hirdetések, az ár-összehasonlító oldalak kattintási árai, a display hirdetések és szakértői óradíjak is jelentősen magasabbak lehetnek.

Mivel ezek a piacok a legnagyobb óriásvállalatok kedvelt célpontjai, a piaci részesedés megszerzése komoly befektetést tehet szükségessé. Ez komoly problémát jelent a kis költségvetéssel működő webáruházak számára, de a nagyobbakat is óvatosságra intheti.

A hazai webáruházak közül hozzávetőlegesen 100 igyekszik nemzetközi területen érvényesülni, túlnyomó többségük inkább a CEE országaira fordít nagyobb figyelmet. A legnagyobbnak számító Extreme Digital Magyarország mellett hét külföldi piacon van jelen, de ezek közül kizárólag Ausztria sorolható a nyugati régióhoz.

A Kelet nehézségei
A keleti terjeszkedés némileg egyszerűbbnek tűnhet, hiszen ezekben az országokban jellemzően alacsonyabb ráfordítás mellett szerezhető piaci részesedés, ráadásul „csak” a regionális nagyhalak tekinthetők csúcsragadozónak ezekben a vizekben. Az Amazon és Alibaba méretű óriások ingerküszöbét ezek a piacok egyelőre nem érik el, ha pedig el is érnék, a nyelvi sokszínűség túl sok fejtörést okozna számukra.

A feltörekvő piacok jelentős ütemű növekedése komoly lehetőségeket tartogat a hazai webáruházak számára. Egyre fejlettebb logisztikai szolgáltatásokkal találkozunk, ráadásul a többi kapcsolt szolgáltatás minősége is évről évre javul.

További mutatók és tendenciák is kelet felé billentik a mérleg nyelvét. Ezekben az országokban egyelőre stabilan nő az internetfelhasználók száma és aránya, ami hozzájárul a vásárlói bázis és a vásárlási gyakoriság növekedéséhez is. Emellett a költségek stabilan alacsonyan tarthatók, ami elsősorban annak köszönhető, hogy ezeket a piacokat elkerülik az Amazon-méretű óriások.

Azt az általános megállapítást szűrhetjük le, hogy az idejekorán cselekvő szereplők komoly lépéselőnybe kerülhetnek a lassú döntést hozó online kereskedőkkel szemben, a kapkodás azonban itt sem kifizetőtő; a külföldi terjeszkedést alapos piacfelmérés kell megelőzze!