Kaposvár - Böjte Csaba: aki időt nyer, életet nyer

A XXI. század gyermekei. Keresve sem találhattak volna aktuálisabb időpontot a Bárczi iskola szakemberei, hogy ezzel a címmel régiós konferenciát szervezzenek Kaposváron.

A szervezők nem titkolt szándéka volt, hogy a közelmúltban napvilágot látott országos és kaposvári iskolai botrányok okait kutassák, és persze igyekezzenek megoldási alternatívákat felvillantani. Valamennyi iskolában és minden problémás gyereknél eredményesen alkalmazható módszer alighanem nincs, ám abban szinte valamennyi előadó egyetértett: legtöbbször a figyelem és a sikerélmény hiánya az, ami olyan tettekre sarkallja a fiatalokat, melyeket már alig-alig tolerál a pedagógus.

Olyan szeretnék lenni, mint egy nagy fa, amire, ha akarnak, rászállhatnak pihenni a madarak, majd továbbrepülhetnek róla – így fogalmazott Böjte Csaba ferences rendi szerzetes, a dévai Szent Ferenc Alapítvány alapítója. Az általa létrehozott gyermekmentő szervezet célja az Erdélyben embertelen körülmények között, sokszor az éhhalál szélén tengődő gyermekek felkarolása. – Hiszem, hogy minden gyerek Isten ajándéka.


Ám, ha folyamatosan csak kudarcok érik az iskolában, vagy akár otthon, akkor csinál aztán olyan dolgokat, melyekkel felhívhatja magára a figyelmet. A felnőtt feladata ilyenkor, hogy újabb esélyt adjon a gyereknek, hiszen tudjuk: aki időt nyer, életet nyer. S mivel a gyerek olyannak látja magát, amilyennek a felnőtt szeméből visszatükröződik, ezért a pedagógus feladata, hogy minden gyereket szépnek lásson.
József István pszichológus szerint nem törvényekkel lehet elérni, hogy jobban működjön az oktatás az iskolákban. Azt mondja: fontos, hogy a pszichológus megjelenjen az iskolákban, de nem úgy, hogy minden problémás gyerekkel hozzá forduljanak. Inkább a pedagógus kollégákat kell segíteniük.


Megoldási javaslatai közt szerepelt többek közt a diák és a tanuló közti partneri viszony kialakítása, de úgy, hogy egyértelmű legyen: a pedagógus a domináns. A pedagógusok részéről a diákok másságát elfogadó, együttműködést kereső hozzáállás kialakítása a kívánatos – hangsúlyozta József István.

– Nagyobb hangsúlyt kell fektetni az osztályfőnöki órákra, akár kortárscsoport bevonásával kellene bizonyos témákat beszélgetve feldolgozni. A fegyelmezés nélküli fegyelem, vagyis az órai munka hatékony megszervezése, az elvárások megfogalmazása is segíthet.
Amit soha ne tegyen, ha nevel

József István pszichológus felsorolt néhány bizarr tanári megoldást, melyek ugyan megtörténtek Somogyban, a pedagógus feladatai közé azonban a legjobb indulattal sem sorolhatók. Következésképpen ezek a büntetési módok soha nem is érnek célt. Ilyen például a térdeltetés, előfordult, hogy sarokban, fejre tett kézzel. Törpejárás a sportpálya körül, aminek az lett a vége, hogy végül maguk kéretőztek ki a gyerekek, mert a tanár rájuk sem nézett. S volt, hogy székhez kötözték a gyereket magnózsinórral.
Amit tegyen a tanár, amikor nevel

Böjte Csaba szerint a gyermek egy szép ajándék, amit Isten feltarisznyázott valamivel. A feladatunk, hogy kibontsuk az ajándékos dobozt, így kerülhetnek elő belőle az értékek. A pedagógusnak ehhez el kell hinnie, amit Jézus hitt: nem Te vagy a rossz, hanem Benned van valami rossz, amit kidobhatsz magadból. A tanár további feladata megnyugtatni a gyereket, visszaszerezni a bizalmát, segíteni a változásban. Hinnie kell a jó szó erejében, s tudnia azt: egyik növény sem terem rögtön, amint öntözni kezdik.





Forrás: www.sonline.hu

Szóljon hozzá fórumunkon: Kaposvár - Böjte Csaba: aki időt nyer, életet nyer

Kaposvár linkajánló: kaposvarlink.mconet.biz

Képeslapküldő – Kaposvár: Küldjön képeslapot ismerősének!

A hír támogatója:

Weblap gyártás, Honlap készítés, Weblap menedzselés.
Pl.:Klíma DVD Hotel Autó Ingatlan Egészség Számítógép Kereső optimalizálás
Minden ami Internet -> MCOnet International - Magyarország: www.mconet.biz; www.mconet.hu