Kaposvár - Ujjlenyomat a mazsoláktól

Ujjlenyomat-azonosítás a tanulóvezetőknél, totális ellenőrzés a gépkocsikban – befellegzik az autós fantomképzésnek. Új készüléket tesztelnek a somogyi tanulókocsikban, ami megakadályozhatja a trükközést.

Úgynevezett oktaméterrel látják el a gyakorlati képzésben használt gépkocsikat. Ez nagyjából olyan, mint a repülőgépek feketedoboza. Rögzíti az időt, az utat és a sebességet – a közlekedéssel kapcsolatos valamennyi lényeges információt feljegyzi. A dél-dunántúli régióban hamarosan tesztelik a berendezést – a három készülékből kettő jut Somogyba.

– Az ügyeskedő oktatók tartanak a változástól – mondta Zóka-Váczi Róbert, az egyik kaposvári autósiskola munkatársa. – Régóta lebegtették a készülék bevezetését, most talán bekövetkezik a szakmát érintő változás.
Szántó János, a Dunántúli Járművezető-képző Konzorcium (DJK) ügyvezetője azt mondta: gyalázatos, hogy az ügyeskedő oktatók tönkreteszik a szakma hitelét.

– A B-kategóriás képzéskor négy óra alatt 160 kilométert kell vezetnie a hallgatónak – hallottuk egy kaposvári oktatótól. – A 26 órásra tervezett városi vezetéskor óránként átlag 21 kilométert kell megtenni. Előfordul, hogy egy-egy kolléga ebből lecsippent. Hosszabb idő alatt százezreket kaszálhatnak.

Az előírtnál ugyanis kevesebbet vezet a tanuló, így tetemes összeg maradhat az oktató zsebében – ezt már Szántó Jánostól hallottuk. – Betelt a pohár; a szakma hadat üzen a becstelenségnek. Rövidesen átláthatóbb lesz a gyakorlati oktatás is.

Az oktaméterrel szerelt jármű csak akkor indulásképes, ha a tanulóvezető és a szakoktató azonosítja magát. Fénykép vagy ujjlenyomat alapján zajlik a gyorselemzés. A járműhöz egyébként négy azonosítókártyát is mellékelnek. Egyik a diáké, másik az oktatóé, de külön plasztikkal rendelkezik a vizsgabiztos és az autósiskola is. Kovács Sándor Lóránd, a DJK tagja azt mondta: a vezetés összes körülményét is őrzi az adattár. Az országúti és az éjszakai vezetés tényét éppúgy leolvashatjuk, mint az autópályán vagy városi forgalomban megtett kilométerek számát. A GPS-alapú, érintőképernyős készülékkel kiegészített gépet nem lehet átrázni.

Gyalázatos a morál, katasztrofális a közlekedésbiztonság – osztotta meg véleményét több szakember. Úgy látják: nyilván ebben szerepe lehet a sokak által gyengének kikiáltott gyakorlati képzésnek is. Kovács Csaba nyugalmazott közlekedési rendőr szerint az utóbbi hetek tragédiái is arra figyelmeztetnek; gyorsan cselekednie kell a szakmának. Különben újabb áldozatokat szed a közlekedés.

– Amíg a vizsgázó ront a számítógépes vizsgán, addig nincs óriási baj – tette hozzá a szakember, aki 26 évig közlekedési rendőrként szolgált Kaposváron. – Azonban ha a stoptáblát nézi el, abból már tömegszerencsétlenség is lehet. Nos, ez rengeteg és alapos gyakorlással elkerülhető. Úgy érzem, nagyrészt a gyakorlati oktatáson áll vagy bukik a sikeres képzés.
Hasznos, de még nincs döntés a bevezetéséről

A speciális készülék bevezetéséről még nem született döntés – válaszolta kérdésünkre Bajók Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) megyei kirendeltségének vezetője. Rámutatott: minden olyan módszert érdemes kihasználni, amely emeli a képzés színvonalát. Az oktaméterben rejlő lehetőség a szakma figyelmét is felkeltette, alkalmazása hosszú távon is előnyös lehet.



Forrás: www.sonline.hu

Szóljon hozzá fórumunkon: Kaposvár - Ujjlenyomat a mazsoláktól

Kaposvár linkajánló: kaposvarlink.mconet.biz

Képeslapküldő – Kaposvár: Küldjön képeslapot ismerősének!

A hír támogatója:

Weblap gyártás, Honlap készítés, Weblap menedzselés.
Pl.:Klíma DVD Hotel Autó Ingatlan Egészség Számítógép Kereső optimalizálás
Minden ami Internet -> MCOnet International - Magyarország: www.mconet.biz; www.mconet.hu