Kaposváré az első Sirius

12,8 méter hosszú, és 110 utas szállítására alkalmas az a NABI Sirius autóbusz, mely ma gördült le a kaposvári gyár szalagjáról. Az ünnepélyes aktuson a kormányt Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára képviselte.

A több kényelmi berendezéssel felszerelt, mozgássérültek akadálymentes közlekedésére is alkalmas, elsődlegesen magyar piacra szánt kaposvári busz 70%-ban hazai termék. A somogyi megyeszékhelyen 500 jármű gyártását tervezik, mely környezetvédelmi szempontból túlteljesíti az EURO 5-ös normákat. Kialakításának köszönhetően pedig leginkább városi, illetve elővárosi viszonylatban közlekedhet majd.

Kaposváré az első NABI Sirius

 

- Igyekeztünk olyan buszt tervezni, amely jellegénél fogva alkalmas arra, hogy a dízel hajtásláncon túl fogadni tudja a sűrített földgáz, hibrid illetve az elektromos hajtásláncot úgy, hogy ne kelljen beavatkozni a jármű jellegébe. Nyilván ezzel növelve, annak a lehetőségét, hogy ugyanazokat a komponenseket több autóbuszban felhasználjuk. Ezzel egy szélesebb skálát kínáljunk a vevőinknek. Ez az autóbusz, amelyet alvázra építettünk egy fémvázas autóbusz. És azt kell róla tudni, hogy a maximálisan gazdaságos hajtáslánc és a megbízható szerviz és háttér érdekében. Ezt egy kész MAN alvázra építettük, fémszerkezetből - mondta Baranyai Ferenc, a NABI Kft. ügyvezető igazgatója. Külön sikernek értékelte, hogy a busz fejlesztését, építését és kiszerelését is a NABI hazai szakembergárdája végezte.

- Ez a legmagyarabb autóbusz, hiszen 70 százalékban magyar termékekből épült. S erre vagyok a legbüszkébb - kezdte ünnepi beszédét Szita Károly polgármester. -Elkötelezettségünket jelzi, hogy a fejlesztésben is részt vettünk, s az első buszt megvásárolta a város. A NABI
vezetőivel pedig abban is megállapodtunk, hogy a sorozatgyártás Kaposváron indul majd. Reményeink szerint más városok is igényt tartanak a Kaposváron gyártott buszokra. Kívánom, hogy a külföldi piacon is minél több sikeres üzletet kössön a cég, mert ez is meghatározza az itteni gyár stabilitását.

Cserére vár a magyar autóbuszpark

 

- Inkább a járműpark megújítását kellene végre bevezetni, hogy legyen belföldi piaca ezeknek a cégeknek. Én remélem, hogy el tudjuk ezt kezdeni a közösségi közlekedés megújítását, mely magába foglalja a járműpark megújítását is. Több ezer autóbuszra lenne szükség, de ezek beszerzése több éves folyamat lesz. Jelenleg a finanszírozás az utaslétszám és a járatszám alapján történik, lehet, hogy egy vegyes rendszerre kell áttérnünk, ahol gyakorlatilag a felújításra, a járműpark megújítására elkülönített pénzeket kellene átcsoportosítani, akár az utaslétszám rovására - hangsúlyozta Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.

Közel tízezer autóbusz szállít utasokat ma hazánkban, ezek 67 százaléka 10 évnél, 30 százaléka 20 évnél idősebb, ezért hamarosan szükségessé válik a járműpark megújítása a NABI szakemberei szerint. Ebben pedig a kaposvári gyár szeretne meghatározó szerepet vállalni.


Feltöltötte: Kraft Róbert
Somogy Megye Online