Osztályzat helyett szavakkal...

Valami nincs rendben az érdemjegyes értékeléssel... Hiszen a tanulói teljesítmény alapja, háttere összetett, ennélfogva a kategorikus mérés, osztályzatba sorolás aligha adhat erről teljes képet.
Sokak szerint ezzel szemben lényegesen jobb módszer a diák munkájának szavakkal történő összegzése, amely azért előnyösebb, mert árnyalt megközelítésen alapul.


Ezt a szemléletet vallja magáénak a Petőfi Sándor Általános Iskola, amely megelőzte a korát: kidolgozta és alkalmazza a szöveges értékelés rendszerét, melyet az oktatási törvény változásaiból adódóan a többi iskolának is be kell vezetni. A régió tizenhat intézményét képviselő pedagógusokkal mintegy tízéves tapasztalatait osztotta meg a Petőfi, a falai között tegnap megtartott konferencián, melyet mint az országos integrációs hálózat bázisintézménye szervezett.

Virágné Nagy Zsuzsanna igazgató a vezetésével működő iskola bemutatásával kezdte mondandóját. Jelezte többek közt a tanulócsoportok, a pedagógusok számát, szólt az informatikai felszereltségről, s arról is, hogy a fejlesztésekre, újításokra fogékony felzárkóztatás és a tehetséggondozás hangsúlyos része tevékenységüknek. Mindemellett érzékeltette, hogy – a tanulói összetétel változásain kívül – mi minden ösztönzött arra, hogy bevezessék a szöveges értékelést. Ezután Czene Gyula, a Petőfi volt igazgatója ennek előzményeivel kapcsolatos gondolatait, személyes tapasztalatait osztotta meg a jelenlévőkkel. Elmondta, milyen körülményeket mérlegelve fontolgatták a módszer alkalmazását, s felhívta a figyelmet arra is, hogy a pedagógusok részéről egy másfajta szemlélet elfogadása volt szükséges ehhez.

A kora délutánig tartó tanácskozás résztvevői elmondhatták, miként vélekednek a szóban forgó értékelési módszerről, megismerhették, hogyan alakította ezt ki a Petőfi, s ízelítőt kaptak más intézmények értékelő munkájáról.

Nógrád Megyei Hírlap